Wat zijn dé woontrends voor 2026? Beurs Eigen Huis vroeg het aan haar exposanten en (samen met Vereniging Eigen Huis) aan huizenbezitters met bouw- en verbouwplannen. Kort samengevat: de consument van morgen wil bewust, comfortabel én toekomstgericht wonen — maar wel met oog voor de portemonnee. De vijf belangrijkste trends op een rijtje.
• Duurzaam wonen wordt vanzelfsprekend
De exposanten op Beurs Eigen Huis zien duurzaamheid aan belang toenemen. 53% van de respondenten ziet duurzaamheid zelfs als hét belangrijkste thema richting 2026. Er ontstaat een verschuiving van “duurzaam als pluspunt” naar “duurzaam als vanzelfsprekend”. Circulariteit, materiaalherkomst en keurmerken worden bepalender voor aankoopkeuzes van consumenten. Woningbezitters willen vooral verduurzamen, omdat dat beter is voor de gezondheid of het milieu. Maar ze doen dit zeker ook omdat dit meer comfort biedt of omdat dit financieel aantrekkelijk is.
• Het huis dat meegroeit: levensloopbestendig en samen wonen
43% van de ondervraagde exposanten ziet levensloopbestendig (ver)bouwen als groeiend thema. Daarnaast krijgt meergeneratie-wonen meer aandacht (mantelzorg, inwonende kinderen). Eefje Meijers van Beurs Eigen Huis: “Het ideale huis past zich aan aan het leven van zijn bewoners, niet andersom.” Bijna één op de vijf ondervraagde huiseigenaren met bouw- of verbouwplannen is van plan de komende drie jaar de woning toekomst- of levensloopbestendiger te maken.
77,2% van de ondervraagde huiseigenaren geeft aan bij hun bouw- of verbouwplannen rekening te houden met de levensloopbestendigheid van de woning. Van huiseigenaren die een nieuw huis willen bouwen, geeft 40% aan dat levensloop- of toekomstbestendig te willen doen. Meijers: “Bijzonder is verder dat bijna 1 op de 3 huiseigenaren overweegt om de woning geschikt te maken voor medebewoning, bijvoorbeeld door mantelzorgers, starters, studenten. We zien eigenlijk vooral ondervraagde woningeigenaren onder de 30 hieraan denken.” Ook bijna tweederde van woningbezitters die een huis willen bouwen overweegt dit.
• Betaalbaar comfort
Exposanten zien bij huiseigenaren een groeiende belangstelling voor slimme combinaties van luxe en efficiëntie. Eén van hen: “Mensen worden zich steeds meer bewust dat eerst het hele plan moet staan, inclusief interieur. Voordat ze gaan bouwen. Ze willen het geld wel uitgeven maar dan moet het wel perfect en naar hun wensen zijn.”
• Smart & Healthy Living
Exposanten signaleren een groeiende vraag naar gezonde binnenlucht, chemievrije materialen en systemen die gezondheid, comfort en duurzaamheid combineren. Slimme technologie – zoals domotica of AI-gestuurde woningfuncties – wordt steeds vaker onderdeel van dat totaalcomfort. Het is een beginnende trend, maar de verwachtingen voor 2026 zijn hoog. Tijdens de bouw of verbouwing vindt de overgrote meerderheid van de ondervraagde huiseigenaren het belangrijk om te investeren in een gezond binnenklimaat (94%) en goede ventilatie (95,7%).
• Online oriënteren, offline ervaren
Bezoekers van Beurs Eigen Huis oriënteren zich vaak vooral online, maar willen vervolgens op de beurs ervaren. Eén van de exposanten: “Klanten oriënteren zich steeds vaker online (Instagram, TikTok, Pinterest) maar willen hun aankoop fysiek ervaren. Een naadloze overgang van social media naar fysiek contact in een showroom of op een beurs, bepalen straks of iemand daadwerkelijk koopt.”
De volgende editie van Beurs Eigen Huis vindt plaats van 13 tot en met 15 maart 2026 in de Jaarbeurs Utrecht.
Dit artikel is tevens gepubliceerd in onze wintereditie van

8.3 ℃













































